
Нараства натискът за по-чист въздух и преход към електрическа мобилност
Дълго време дизеловите автомобили бяха и продължават да са любимци на шофьорите – икономични, мощни и създадени за дълъг път. Но времената се менят, и то бързо. С нарастващия натиск за по-чист въздух и преход към електрическа мобилност, дизелът изглежда върви към своя залез. Ако притежавате дизелов автомобил или обмисляте покупка на такъв, със сигурност си задавате въпроса: "Какво ще се случи с моята кола?"
Нарастващи ограничения: "Зони с ниски емисии" и забрани
Една от най-големите промени, която вече е факт в много европейски градове, са т.нар. "Зони с ниски емисии" (Low Emission Zones - LEZ). Тези зони ограничават достъпа на по-стари и замърсяващи дизелови автомобили до централните градски части. В някои градове забраните вече важат за дизели от стандарти Евро 1 до Евро 4, а скоро ще засегнат и Евро 5.
Какво означава това за вас? Ако живеете в или пътувате често до голям град, е възможно да се наложи да плащате такси за достъп, или дори да ви бъде забранено да влизате с по-стария си дизелов автомобил. В бъдеще тези ограничения вероятно ще станат още по-строги и ще обхванат повече населени места, включително и в България.
Поскъпване на поддръжката и горивото?
С намаляването на броя на дизеловите автомобили на пътя, може да се очаква и промяна в цената на поддръжката. По-малкото търсене на части и специализирани сервизи за дизелови двигатели потенциално може да доведе до по-високи цени. От друга страна, възможно е някои автосервизи да намалят предлагането на услуги за дизели, насочвайки се към електрически и хибридни превозни средства, но това ще засежне България най-накрая.
Що се отнася до горивото, вече наблюдаваме тенденция към постепенно увеличаване на акцизите върху дизела в някои страни, като част от мерките за насърчаване на екологични алтернативи. Макар и да не е драстично, това може да допринесе за намаляване на икономическите предимства на дизела. А тенденцията е нафтата да поскъпва (изкуствено), като това със сигурност ще бъде въведено и у нас.
Намаляваща остатъчна стойност и трудност при препродажба
Един от най-чувствителните въпроси за собствениците на дизели е свързан с остатъчната стойност на автомобила. С наближаването на края на десетилетието и все по-сериозните планове за отказ от двигателите с вътрешно горене, търсенето на дизелови автомобили на вторичния пазар вероятно ще намалее. Това означава, че ще ви бъде по-трудно да продадете колата си, а цената, която ще получите, може да е значително по-ниска от очакваната.
Това важи особено за по-старите дизелови модели, които не отговарят на последните екологични стандарти. Купувачите все повече ще се насочват към по-екологични алтернативи, предвиждайки бъдещи забрани и разходи.
Кога ще кажем последно сбогом?
Въпреки че не се очаква пълна забрана на дизеловите автомобили в цяла Европа в близко бъдеще, тенденцията е ясна. Много производители вече обявиха планове да спрат производството на дизелови двигатели в рамките на следващото десетилетие. Европейският съюз също има амбициозни цели за намаляване на емисиите, което неминуемо ще засегне първо дизела.
Какво да правите, ако имате дизел?
Останете информирани: Следете новините и решенията на местните власти относно зоните с ниски емисии и други ограничения.
Оценете нуждите си: Ако живеете в район, където ограниченията са строги, или планирате да пътувате много до такива места, може би е време да обмислите алтернатива.
Поддържайте автомобила си: Редовната поддръжка ще гарантира, че вашият дизелов автомобил работи оптимално и отговаря на екологичните стандарти, което може да помогне при препродажба.
В заключение ще кажем, че дизеловият двигател имаше своята златна ера, но бъдещето изглежда принадлежи на електричеството. Подготовката за тази промяна сега може да ви спести много главоболия и разходи в идните години.
източник: fakti.bg
Още от Пътуване
Идва ли краят на дизеловите автомобили
Нараства натискът за по-чист въздух и преход към електрическа мобилност
Авиокомпания "Суис" отменя 1400 полета от лятното си разписание
Според специализираното издание "Аеротелеграф" необичайно голям брой пилоти не са на работа за дълги периоди от време
Защо автомобилът харчи масло
Какви са факторите предразполагащи към прекомерен разход