6 ноември, 2025

България броудкастинг груп ЕООД е собственик на телевизионна програма с наименование Тв Дартс, започнала началото си от 2007г. От 2024 т. ще се излъчва на територията на цяла България с наименование BBG NEWS

Век по-късно възобновяват железопътната връзка между София и Скопие

Век по-късно възобновяват железопътната връзка между София и Скопие
Източник: Министерство на транспорта и съобщенията

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор VIII

Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и заместник министър-председателят и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха днес Споразумение за изграждане на железопътния тунел под Деве баир, който ще осигури физическата връзка между двете държави по оста София – Скопие.

Събитието се състоя в присъствието на посланиците на държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака “Корона експрес” заедно с българската правителствена делегация.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 година.

Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения, а “днес България и Северна Македония имат отговорността да завършат започнатото”.

Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1 350 км, от които 747 км са на българска територия, а в България остава да бъде построен само последният 2,4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.

България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов.

Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг.

 По време на събитието министър Караджов подчерта необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие. “Гара Гюешево – най-западната и най-високата гара в България – беше определена от Караджов като „място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с очакване“, обясни той. И допълни, че “хората ще ни съдят не по думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим започнатото.“

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор VIII и към реална железопътна свързаност между България и Северна Македония – проект, който има значение не само за двете държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото развитие на целия регион.

Източник: Министерство на транспорта и съобщенията

Сподели:

Още от България

Незабравима "Вечер на Кларинета" в Неврокопската Света митрополия

Своето майсторство показаха музикантите Димитър Димитров – правнук на проф. Сава Димитров – старши

Екоинициатива в Разлог: Събират опасни отпадъци за по-чиста природа

При предаването на излязлото от употреба електрическо и електронно оборудване, то трябва да е с ненарушена цялост

Век по-късно възобновяват железопътната връзка между София и Скопие

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор VIII